top of page

Community Management Missers 1

Moeite doen om goede webcare te geven, zinvol willen communiceren en via het internet organisatiedoelen bereiken. Ik hou ervan. Maar, soms gaat het weleens fout door goedbedoeld maar verkeerd uitgevoerd community management. Jammer.

Ik ga proberen om wekelijks een community management misser te vinden, deze te bespreken en te voorzien van feedback. Het is fijn als je je mening geeft en een reactie achterlaat. Samen weten we meer.


De VVD

Ik trap af met de VVD. Ik volg hun social media activiteiten al een poosje. Deze week behandel ik deze post waarin de VVD om een mening vraagt. Altijd een goed idee, maar toch is er hier wel het een en ander op aan te merken.

Welke fouten maakt de VVD community manager? Ik zie deze:


1. Reacties geven die op een chatbot lijken.

Reacties worden vaak beter gelezen dan de post zelf. Een persoonlijke manier van communiceren is daarom erg belangrijk. Dat mist in deze post. De community manager reageert stelselmatig op dezelfde manier, in ietwat variërende bewoording. De reacties lijken meer op een reactie van een chatbot dan die van een mens. Ik hoop dat de VVD geen gebruik maakt van een chatbot. Het is wel zo fijn om met een echte VVD'er te kunnen interacteren niet waar!


2. Niet aanhaken op gevoelige onderwerpen.

Heel jammer! Dit is juist de kans om jezelf neer te zetten, je intenties te duiden, uitleg te geven en om verantwoording af te leggen. Door het negeren van klachten of negatieve gevoelens en meningen creëer je afstand. Je komt onpersoonlijk en ongeïnteresseerd over. Als je graag wil dat mensen op je gaan stemmen en gehoor vinden bij jouw partij, reageer dan altijd inhoudelijk, respectvol en vanuit jouw visie als organisatie. Of durf je dat niet? Dan is er iets anders aan de hand.


3. Geen inhoudelijke reacties geven.

Inhoudelijke reacties zijn altijd nodig. Zeker als je staat voor inhoud, zoals een politieke partij. Blijven hameren op je punt kan goed zijn, maar leg uit waarom dat is. Nu zit de community manager vast in dezelfde 'riedel' en gaat het gesprek in de reacties alle kanten op. Een gemiste kans voor de VVD. Invloed geven is een sterk communicatiedoel waarmee je loyaliteit en draagvlak vergroot, mits goed uitgevoerd. Mensen reageren onder deze post niet alleen klagend, maar doen ook suggesties en voorstellen. Ga daarop in. Dat geeft mensen een goed gevoel. Dat laat de VVD nu na. Erg jammer.


Wat kan nu al beter?

  • Haak een politicus aan. Een debater. Iemand die weet hoe politieke instrumenten werken, die kennis heeft van de inhoud en die weet hoe je effectief een doel bereikt.

  • Geef mandaat. Meer dan nu het geval is. Ik heb medelijden met deze medewerker in kwestie. Hij of zij moet ook 's avonds thuis met een prettig gevoel naar het NOS Journaal kunnen kijken om daarna te gaan binge watchen.

  • Heb je geen tijd om te reageren? Bedenk dan vooraf of je jouw community management aankan en op welke manier. De populariteit van Rutte is wellicht al voldoende om de verkiezingen te winnen. Zorg er dus voor dat je social media posts dat niet ondermijnen.

Heb jij nog andere suggesties of vallen je andere zaken op? Laat het weten? Alleen samen krijgen we community management onder controle.


Je kan ook je eigen kwestie onder de aandacht brengen. Ik kijk er graag naar en geef er mijn positief bedoelde en hopelijk constructieve feedback op.


NB: Deze post gaat over community management en communicatie, los van politieke inhoud.


 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Community Management Missers 2

Zoals beloofd ook deze week een artikel over community management, wat beter kan en wat anders zou kunnen. Maar eerst, wat is 'community...

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page