top of page

Grip is lekker!

Snackable content, content die je zo naar binnen slurpt en waar je geen genoeg van kan krijgen.


Content die sticky is, die blijft doorzingen en die nagalmt in je dromen.


Zo uniek, zo goed geschreven of gefilmd dat je daar minstens een award voor zou moeten krijgen.


Zulke lekkere content. Heerlijk.


Je inspirerende en continue ontdekkingstocht naar die impactvolle content, die lang meegaat en die net als succesvolle reclame jingles tot in het einde der tijden als parate kennis te voorschijn komt bij mensen. Dat soort content zou je het liefst willen maken!


Daar krijg je geen genoeg van!


Maar toch ...



Van teveel lekkere content kan je buikloop krijgen. Wist je dat?

Teveel lekkere content kan 'too much' zijn. En daarna toch weer 'gewoon' worden.


Content heeft meer nodig dan dat je het 'enkel' geweldig aantrekkelijk verpakt en dat het entertaining is.


En dan heb ik het niet over een goede SEO strategie of googlecampagne. Of een goed format. Of meer aandacht voor je design.


Nee, dan heb ik het over: relevantie.


En dan kom je ineens in de problemen vanwege je snackable budget.


Want, zo poppen de vragen op; wat is relevant voor mijn doelgroep? Hoe verbind ik hen aan mijn merk en blijven ze loyaal? Wat moet ik ervoor doen dat ze alles wat ik publiceer gaan volgen, liken, en sharen?


Natuurlijk vraag je je altijd af hoe je in beeld komt op een normale manier zonder je te buiten te gaan aan overhyped en te entertaining, te kostbare content of andere voorstelbare campagnes met financiële uitschieters waarvan je de ROI maar moeilijk kan verklaren in de management rapportages. En hoe je een continue stroom van deze fantastische content gaande houdt, dat bijhoudt, volgt en managed.


En dus kom je er niet onderuit om een behoefte onderzoek te doen met een representatieve doelgroep die bereid is om feedback te geven, waarna je veelal onder ogen moet zien dat ze eigenlijk vrij simpele dingen van je willen. Dingen die niet zo leuk en inspirerend zijn om te maken. Dingen die heel 'gewoontjes' zijn. Bah.


En daarom, voor al die mensen die niet zoveel zin in hebben in al deze heisa, maar die wel relevant bezig willen zijn voor hun doelgroep heb ik dit makkelijke recept voor de maandag:


Het recept voor grip met slechts vier ingrediënten:


Voorbereiding: Zorg ervoor dat je content GRIP geeft op het probleem waar je doelgroep mee zit.


Dit zijn de ingrediënten:

  • Betekenis geven. Ga als een katalysator content filteren en duiden. Stel er vragen bij zoals; wat betekent deze ontwikkeling voor mijn doelgroep? Verzin er vervolgens een oplossing voor die inspeelt op de ontwikkeling en je doelgroep verder helpt.

  • Invloed geven. Jaja, invloed geven. Klinkt altijd reuze makkelijk, maar wordt vaak overgeslagen, want wie weet wat je allemaal te horen krijgt en waar je dan vervolgens iets mee moet. Maar toch, invloed geven is een krachtig communicatie doel. Stel het jezelf tot doel in alles wat je doet en maakt. Mensen vinden het fijn om invloed te hebben. Dat kan al gaan om zoiets simpels als op een knopje drukken in een story op Instagram. Met invloed geven ga je het gesprek aan, en dat is een van de kenmerken en assets van social media onder andere. Dus: doen!

  • Gemak bieden. We zijn een lui volkje en willen alles the easy way aangereikt krijgen, anders haken we af. Dat weet je dus, dus houd er rekening mee. Zowel in gebruik als in taal en begrijpelijkheid.

  • Pleiten! Pleiten hoor ik je denken? Jazeker. Ga pleitbezorgen om loyale fans te krijgen. Als je actief opkomt voor de belangen van je doelgroep wordt dat erg gewaardeerd. Gebeurt er iets in de wereld waar je klant de dupe van kan worden? Spring voor hen in de bres en spreek je uit. Schreeuw het uit. Vertel waarom het slecht is voor je klant en verzin een oplossing die je klant helpt zich ertegen te beschermen.

Kortom, dit stukje begon zo leuk. Met luchtige woorden in een poging om snackable content te creëren die zo naar binnen glijdt. Hap, slik, maar liever niet weg.


Dus daarom, vergeet nooit, nooit en te nimmer, om relevant te zijn. Voor je doelgroep. Voor je klant. Voor je burger. Voor je leerling. Voor je werkzoekende.


En dus ook in the end voor jezelf. Eet smakelijk, en ja, met dit recept kan je op alle dagen van de week een voedzaam en gezond potje content koken. Enjoy!

 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Community Management Missers 2

Zoals beloofd ook deze week een artikel over community management, wat beter kan en wat anders zou kunnen. Maar eerst, wat is 'community...

 
 
 
Community Management Missers 1

Moeite doen om goede webcare te geven, zinvol willen communiceren en via het internet organisatiedoelen bereiken. Ik hou ervan. Maar,...

 
 
 

Kommentare


bottom of page